User login

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

You are here

Διαβάστε επίσης

O Erytos II - Cosmote με το εντυπωσιακό του μπαλόνι
(Αγώνες)

Η τελευταία διαδρομή σε αυτό τα ράλι των αγώνων της Aegean Regatta  περιλάμβανε την διαδρομή 54ν.μ. απο την Νίσυρο στο πανέμορφο νησί της Ρόδου.

Οι συνήθεις ύποπτοι της Aegean Regatta 2017
(Αγώνες)

Η δεύτερη ημέρα των αγώνων περιλάμβανε την διαδρομή 40ν.μ. απο την Αστυπάλαια στο νησί της Νισύρου. Οι συνθήκες και η εξέλιξη του αγώνα, οι πρωταγωνιστές και οι... συνήθεις ύποπτοι!

Η πρώτη ημέρα αγώνων της Aegean Regatta 2017
(Αγώνες)

Η πρώτη ημέρα των αγώνων περιλάμβανε την διαδρομή 58ν.μ. από την Πάτμο στο νησί της Αστυπάλαιας. Η τακτική των κυβερνητών και η εξέλιξη του αγώνα, τα σκάφη που έπαθαν ζημιές καθώς και οι πρωταγωνιστές της πρώτης ημέρας αγώνων.

Εξαιρετική εκκίνηση για το Tomahawk GRE-2004 στα ORC Club
(Αγώνες)

Με πολλές απουσίες η τελευταία ιστιοδρομία του Cyclades Regatta που ανέδειξε τους νικητές του αγώνα και αποτέλεσε την πιο ενδιαφέρουσα πλεύση για τους ιστιοπλόους από πλευράς τακτικής.

Μαϊνάροντας τη μαΐστρα με 35 κόμβους αέρα
(Αγώνες)

Συναρπαστική η ιστιοδρομία Πάρος-Σέριφος, με αέρα της τάξης των 30 κόμβων και καταιγιστικές σπηλιάδες στην είδοσο του όρμου της Σερίφου. Ζημιές σημειώθηκαν μα τελικά οι ιστιοπλόοι, σώοι και αβλαβείς κατέφθασαν νωρίς το απόγευμα στον προορισμό τους.

Από τον χρήστη Alphekka | Sun, 2017-06-25 17:20 | Εκπαιδευτικά

Θαλάσσια αύρα και ιστιοπλοΐα

Η θαλάσσια αύρα είναι ένας ημερήσιος άνεμος που δημιουργείται στις ακτές, με αίθριο συνήθως καιρό και οφείλεται στη διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ της θάλασσας και της παρακείμενης ξηράς. Η γνώση της ανάπτυξης του φαινομένου μπορεί να αποβεί χρήσιμη κατά το ταξίδεμα με ιστιοφόρο σκάφος.

Η θαλάσσια αύρα σχηματίζεται τις πρωινές ώρες, όταν οι ημερήσιες θερμοκρασίες του εδάφους ξεπεράσουν τις αντίστοιχες θερμοκρασίες των γειτονικών θαλάσσιων υδάτων κατά 3-6ο C. Η έντασή της είναι ανάλογη της θερμοκρασιακής διαφοράς μεταξύ θάλασσας και ξηράς και εξαρτάται από τη διεύθυνση και την ένταση της επικρατούσας συνοπτικής ροής. Οι αιτίες αυτής της θερμοκρασιακής διαφοράς είναι η διαφορετική θερμοχωρητικότητα θάλασσας και εδάφους, η άνιση διείσδυση εις βάθος της θερμότητας στα δυο αυτά μέσα και η επιρροή της εξάτμισης των υδάτων. Ως αποτέλεσμα, στη διάρκεια της ημέρας, υπάρχει διαφοροποίηση της θερμοκρασίας η οποία επηρρεάζει τελικά την πίεση του αέρα πάνω από τις δύο περιοχές.

Η ημερήσια ανάπτυξη

Νωρίς το πρωί, υπό αίθριο καιρό, οι ισοβαρείς καμπύλες, που δείχνουν την κατανομή της ατμοσφαιρικής πίεσης με το ύψος, είναι οριζόντιες. [εικόνα 1.a]

Εικόνα 1.a : Κατανομή καθ'ύψος της πίεσης πάνω από τη ξηρά και πάνω από τη θάλασσα νωρίς το πρωί (L.F. Musk, 1989)

Καθώς όμως η ημέρα προχωρεί ο αέρας πάνω από τη ξηρά διαστέλλεται ενώ πάνω από τη θάλασσα συστέλλεται και η ατμοσφαιρική πίεση των δύο περιοχών διαταράσσεται. Η πίεση πάνω από την θαλάσσια περιοχή ελαττώνεται γρηγορότερα και το πεδίο των ισοβαρών καθίσταται πυκνότερο πάνω από τη θάλασσα από ό,τι στην ξηρά [εικόνα 1.b]. Συνεπώς αναπτύσσεται οριζόντια βαροβαθμίδα 1mb/50 Km η οποία συμβάλλει στη δημιουργία ροής αέρα με φορά από τη θάλασσα προς τη ξηρά. Αυτός ο ημερήσιος συνοπτικός άνεμος ονομάζεται θαλάσσια αύρα.

Εικόνα 1.b: Μηχανισμός ανάπτυξης της θαλάσσιας αύρας (L.F. Musk, 1989)

Ωστόσο, από ένα ορισμένο ύψος (~1 km) και πάνω, η ατμοσφαιρική πίεση γίνεται μεγαλύτερη πάνω από την ξηρά και ο άνεμος εκεί κινείται αντίστροφα. Φθάνοντας πάνω από τη θάλασσα καθίσταται πυκνότερος και βυθίζεται προς την επιφάνειά της κλείνοντας το δακτύλιο της κλειστής κυκλοφορίας.

Θαλάσσια αύρα και ιστιοπλοία

Η θαλάσσια αύρα ωστόσο, κοντά σε ακτογραμμές με πολλούς κόλπους είναι μία πρόκληση για τους ιστιοπλόους αφού παρουσιάζει μία διαφορετική συμπεριφορά ανα περίπτωση. Στην παρακάτω εικόνα φαίνεται πώς εξελίσσεται το φαινόμενο κατά τη διάρκεια της ημέρας μπροστά από ακανόνιστη ακτογραμμή (www.ec.gc.ca).

Νωρίς το πρωί, ο αέρας πνέει από τη θάλασσα κάθετα προς την ξηρά. Λόγω αυτού, ακανόνιστες συνοπτικές ροές πνέουν γύρω από νησία και ο άνεμος φυσά σε διαφορετικές διευθύνσεις μέσα σε έναν κόλπο. Όσο η μέρα προχωρά, η θαλάσσια αύρα αναπτύσσεται και οργανώνεται περισσότερο ενώ αργότερα ο άνεμος πνέει όπως στην περίπτωση μίας ενιαίας οριζόντιας ακτογραμμής. Έτσι, παρατηρείται νηνεμία σε θαλάσσιες περιοχές οι οποίες προστατεύονται από ξηρά. Ωστόσο, νωρίς το απόγευμα, ο άνεμος λαμβάνει τη μέγιστη έντασή του και η διεύθυνσή του έχει μεταβληθεί, η νηνεμία στις προαναφερθείσες περιοχές παύει να υπάρχει και επικρατούν κοινές συνθήκες με τις γειτονικές περιοχές. Ο άνεμος πνέει σταθερά προς μία διεύθυνση υπό σταθερή ταχύτητα.

Κοντά στην ακτή, η θάλασσια αύρα είναι δυνατό να αναπτύξει ανέμους 10 εως 15 κόμβων, ειδικά αν ο επικρατών άνεμος έχει την ίδια διεύθυνση με τον άνεμο που αναπτύσσεται λόγω του φαινομένου. Συνήθως η ένταση κυμαίνεται μεταξύ 4 έως 8 κόμβων και εξαρτάται από την τοπογραφία της παρακείμενης ξηράς Στις παραθαλάσσιες πόλεις, η θαλάσσια αύρα είναι ισχυρότερη λόγω της υψηλότερης θέρμανσης μίας πόλης. Στην περίπτωση της Αθήνας, λόγω τοπογραφίας η θαλάσσια αύρα έχει νοτιοανατολική διεύθυνση στην πλήρη της ανάπτυξη. Το καλοκαίρι χαρακτηριστικά, είναι τόσο ισχυρή που μπορεί να επικρατήσει του μελτεμιού στο Σαρωνικό αν αυτό δεν είναι ισχυρό.

Η θαλάσσια αύρα είναι μία τοπική κυκλοφορία ανέμου που οι ιστιοπλόοι πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους σε συνδυασμό με την τοπογραφία της κοντινής ξηράς και την ώρα της ημέρας προκειμένου να σχεδιάσουν σοφότερα την στρατηγική τους αν βρίσκονται σε αγώνα η το ταξίδι τους αν αρμενίζουν. Η εξοικίωση με τέτοιου είδους τοπικές ροές βοηθούν τον καπετάνιο στην βέλτιστη χάραξη της διαδρομής του και την αποφυγή αντίξοοτήτων κατά την ιστιοπλοΐα του.

 

Ιστιοπλόος, Ντούρος Τ. Βασίλειος
Φυσικός, Msc Φυσική Περιβάλλοντος, ΕΚΠΑ